19-02-2021Vanwege COVID 19 zijn er helaas veel bedrijven die financiële problemen hebben gekregen. O.a. de Retail, Horeca en Evenementen branche hebben het heel zwaar. Zo zien we vandaag hoe kwetsbaar onze economie is en dit laat zien dat er zich situaties kunnen voordoen waarop ondernemers niet meer kunnen inspelen.
Helaas gaan er gemiddeld in Nederland elke dag 14 bedrijven failliet – deze laten veel onbetaalde facturen en werkloosheid achter. De verwachting is dat het aantal failliete bedrijven de komende jaren gaat toenemen, maar niemand kan dit op dit moment goed inschatten. Het feit is wel dat wanneer één bedrijf failliet gaat, dit effect heeft op de gehele keten van bedrijven waar ze zaken mee doen
Kredietrapportaanvragen.nl ziet dan ook dat bedrijven vaker kredietrapporten aanvragen dan voor de Corona pandemie. Dit ondanks dat de economie is gekrompen, wat minder orders betekend. Bedrijven bestellen dan ook niet alleen kredietrapporten op het moment dat ze beginnen met samenwerken (nieuwe order) maar ook tijdens de samenwerking met bedrijven wordt regelmatig de kredietwaardigheid getoetst. De financiële omstandigheden van een bedrijf kan snel veranderen, zeker op het moment dat de overheid bereid is om winkels, bedrijven voor perioden te sluiten.
Het is dan ook belangrijk om uw ogen goed open te houden voor signalen dat een bedrijf in financieel zwaar weer verkeert. Zodat je niet verrast word maar in gesprek kunt blijven.
In dit blog delen wij 5 duidelijke signalen dat een bedrijf in financiële problemen zit.
- Is de kredietscore van het bedrijf gezakt?
De kredietwaardigheid algoritme zorgt er voor dat alle factoren van een kredietrapport mee worden genomen en genereert een kredietscore aan het bedrijf zodat potentiële klanten of leveranciers kunnen indiceren hoe groot de kans is dat een bedrijf in financieel zwaar weer terecht komt.
Let er daarom altijd goed op of de kredietscore in het kredietrapport afneemt. In onze kredietrapporten geven we tevens een samenvatting van waarom scores stijgen of dalen.
- Is de aanbevolen kredietlimiet omlaag gegaan?
De kredietlimiet van een bedrijf is de aanbevolen hoeveelheid openstaand krediet. Zorg ervoor dat je niet meer openstaande facturen hebt uitstaan dan de kredietlimiet (kredietwaardigheid) toelaat. Wanneer de kredietlimiet (kredietwaardigheid) zakt kan dit een waarschuwingssignaal zijn.
- Duurt het langer voor een bedrijf zijn facturen betaalt?
Betalingsgegevens laten zien hoe goed een bedrijf zijn facturen betaalt. Wees altijd allert op de snelheid waarmee uw klant betaald.
Zodra een bedrijf in financiële problemen terecht komt merk je dit meteen in hun betaalgedrag. Er zijn bedrijven die hun telefoon / e-mail niet meer beantwoorden, ook dit is een signaal dat het niet goed gaat en vergroot het belang dat je alsnog probeert in overleg te treden.
- Meerdere directeurs wissels?
Wanneer de top van een bedrijf veel wisselt kan dit een teken zijn van interne problematiek in een bedrijf. Naast dat onenigheid en slecht leiderschap niet goed is voor een bedrijf kost het ook nog eens veel geld.
- Hoe stabiel is de groepsstructuur van het bedrijf?
Wanneer uw klant deel uitmaakt van een groepsstructuur met meerdere B.V’s. Vraag dan ook de kredietwaardigheid van de andere bedrijven op. Het komt namelijk regelmatig voor dat bedrijven in de groep elkaar ondersteunen.
Een failliet bedrijf binnen een groepsstructuur kan een domino-effect hebben op het bedrijf waar u zaken mee doet. Wees daarom altijd bewust als het failliete bedrijf openstaande leningen heeft. Wees u altijd bewust van hoe bedrijven het doen waar het bedrijf waar u zaken mee doet mee verbonden zijn
Veel gezondheid toegewenst voor u en uw onderneming.
Met vriendelijke groet,
Team, Kredietrapportaanvragen (Samrate B.V.)